Koroonaviirus ei ole segi löönud mitte ainult lühiajalise majutusäri kaardid, vaid ka pikaaegse üürituru omad. Majutuskorterite omanikud on pidanud ümber orienteeruma pikaaegsele üüriärile või panema uksed kinni ja korteri müüki.
Elu on kibedaks tehtud kõigil üürituru osalistel. Paljud üürnikud on kaotanud töö, neil on vähendatud palka või on nad muul põhjusel keerulisse olukorda sattunud. Maaklerid peavad aga iga uue üürilise leidmiseks varasemast tunduvalt rohkem vaeva nägema.
Küsisime üürilepingute platvormi Rendin kaasasutajalt Alain Aunalt, mis üüriturul toimub ja mida ta soovitab selle kriisi üleelamiseks teha.
Millised on suurimad muutused, mis viimaste kuude jooksul on üüriturul toimunud?
Kõige suurem muutus on see, et üürileandjate turust on saanud üürnike turg. Kortereid on turul palju rohkem ja valik on suurem, mis on langetanud hindu ja need kukuvad tõenäoliselt edaspidi veelgi.
Teine muutus on vähenenud sissetulekud ja pessimism tuleviku suhtes. See tähendab, et inimesed piiravad kulutusi ja võtavad vastu kaalutletumaid otsuseid. See on ka igati põhjendatud, sest vaatamata avanenud majandusele me siiski alles siseneme tõelisse majanduskriisi. Praegu on pihta saanud ettevõtjad, mis on suhteliselt väike segment elanikkonnast. Paljudes sektorites on palgakärped alles ees.
Mida see üürituru jaoks tähendab?
Üürituru jaoks tähendab kahte väga selget asja.
Esiteks suureneb omanike risk ja mitte 20–30%, vaid kordi. Kui üüripind on tühjaks jäänud, siis on uut üürnikku keerulisem leida ning isegi kui ta on olemas, võivad tal tekkida makseraskused.
Arvatavasti kuuleme varsti igasugustest tülidest, puuküürnikest ja muudest hädadest, mis majanduse tipphetkel oli suhteliselt väike probleem. Tavapärane ühe kuuüüri suurune tagatisraha muutub probleemide lahendamisel üha vähem turvaliseks vahendiks.
Teiseks tähendavad üürnike väiksemad rahalised võimalused üürituru jaoks seda, et neil on juba raske ainuüksi esialgseid kulutusi kanda: ühe kuu üür, maakleritasu ja tagatisraha annavad kokku päris korraliku summa.
Kui palju te näete nüüd hinnaläbirääkimisi, mis varem olid üürisuhetes pigem harv nähtus?
Seda tuleb ikka ette. Standardpalve on alandada üüri kolmeks kuuks ja tavaliselt lepitakse selles ka kokku.
Aga me näeme ka, et mõned omanikud pakuvad ise soodsamat hinda, sest tunnevad, et saavad niimoodi kriisi ja inimeste olukorra leevendamiseks midagi ära teha.
Selline vastutulelikkus – ja võiks isegi öelda, et vastutustundlikkus – on praeguses olukorras hästi tähtis. Hinnaalandused peavad olema mõistlikud, sest ka omanikul pole häid alternatiive. Pole eriti tõenäoline, et kui hinnas kokkuleppele ei saada ja üürnik välja kolib, siis saab omanik uuelt üürnikult sama hinda.
Suhtlemine, arutamine ja võimaluste kompamine on igati okei, aga kehv on, kui üks pool läheb väga nahaalseks. Oleme ka seda näinud, kusjuures mõlemalt poolt. On üürnikke, kes kasutavad olukorda ära ja küsivad soodsamat üüri, vaatamata sellele et nende sissetulekud on samaks jäänud. Ning teisalt on omanikke, kes ei ole nõus mingil juhul hinda alandama, viidates 12-kuulisele lepingule.
Praegu on vaja just mõistlikke lahendusi otsida. Kuidas teha nii, et probleemi lahendus on mõlemale poolele võimalikult valutu? Tegelikult ei ürita ju ükski mõistlik inimene teiselt viimast välja pigistada, nähes, et ta on hädas.
Räägi paari sõnaga, mis on Rendin ja kellele see mõeldud on?
Rendin on üürilepingute platvorm, mis on mõeldud kõikidele inimestele, kes üüriturul osalevad.
Vana tagatisraha süsteem on oma aja ära elanud, tänapäevaseid tehnoloogilisi lahendusi kasutades on võimalik palju mõistlikumalt asju ajada.
Lepingupoolteks on endiselt omanik ja üürnik, aga meie oleme võtnud riski endale ja kindlustanud selle edasi kindlustusseltsis.
Lihtsamalt öeldes tähendab see seda, et üürnik ei pea meie kaudu lepingut sõlmides tagatisraha maksma, samas on omaniku vara vähemalt 100 korda paremini kaitstud. Maksetele anname kolmekuulise garantii ja see puudutab nii üüri- kui ka kommunaalmakseid.
Rendinist on kasu ka maakleritel, sest esiteks on lepingu sõlmimise protsess meie kaudu palju lihtsam ning võtab vähe aega. Teiseks teeme meie maaklerite eest ära üürniku taustakontrolli, milleks kasutame vastavaid avalikke andmebaase. Sekunditega on vastus käes.
Rendini abil kaitseb maakler omanikku, andes talle tunduvalt tugevama kaitse võrreldes tagatisrahaga. See on ka maakleri kui üürituru professionaali kohus – seista omaniku huvide eest.
Kolmandaks on Rendinit kasutavatel maakleritel selge konkurentsieelis tagatisraha võtvate maaklerite ees – üürnikukandidaate on lihtsam leida.
Muide, tulime vastu omanike soovidele ja nüüd saab Rendini keskkonnas valida meie tasu maksjaks üürniku asemel ka omaniku. See annab üürniku leidmisel veelgi suurema eelise.
Mida sa soovitaksid majutuskorterite omanikel teha?
Suures plaanis on nii, et kui omanik soovib majutusäriga jätkata, tuleb siseneda pikaaegse üüri turule. Kui enne aastat-pooltteist peaks turism sellisel määral taastuma, et majutuskorteri pidamine end ära tasub, on see ime kuubis. Ma ei usu seda.
Muidugi on erandeid, kus majutuspind võib ka sel suvel ära tasuda. Seda juhul, kui see asub kohas, kus käib palju siseturiste ja on vähem konkurentsi, näiteks Hiiumaal.
Mida sa soovitaksid üürnikule, kes tahab langenud hindu ära kasutades oma elamistingimusi parandada ja suuremasse korterisse kolida?
Majanduse seisukohast annaksin üldise soovituse tarbida, sest ilma selleta majandus ei taastu, aga üksikisiku seisukohast soovitaksin olla oma kulutustes mõistlik.
Arvatakse, et tegemist on suurima kriisiga alates teisest maailmasõjast. Sellises olukorras ei ole kuidagi mõistlik hakata väiksemaid asju suuremate ja lahjasid uhkemate vastu vahetama. Pigem tuleks otsida kohti, kuidas saaks turvalisemalt ja kokkuhoidlikumalt mingi aeg läbi ajada.
Kehvemad olud on psühholoogiliselt ebamugavad, aga veelgi ebamugavam on see, kui ootamatult kaob töökoht ja elukoha eest ei suudeta enam maksta.
Vaata tagatisrahata üürikortereid siit>>